Door grote online platforms zoals Amazon, Zalando, Booking.com of Google Play zijn online marktplaatsen, appstores en reserveringssites niet meer weg te denken uit onze economie. Tot dusver speelden er geen specifieke regels voor deze online platforms. Dit had tot gevolg dat ondernemingen soms zonder duidelijke reden van een platform werden verwijderd of laag in de zoekresultaten te vinden waren.
Om meer zekerheid te bieden aan ondernemingen, die beroep doen op een online platform om hun goederen of diensten aan te bieden, heeft de Europese Unie de ‘Platform-to-business’-Verordening aangenomen waarmee de EU een aantal transparantieverplichtingen oplegt aan online platforms. De betreffende online platforms dienen sinds 12 juli 2020 aan deze nieuwe regels te voldoen.
1. Toepassingsgebied
De nieuwe regels zijn van toepassing indien volgende voorwaarden vervuld zijn:
- De onderneming, die gebruikmaakt van het platform, moet gevestigd zijn in de EU.
- De onderneming moet zijn goederen of diensten op het platform aanbieden aan consumenten in de EU.
- Het platform maakt een directe transactie tussen consument en onderneming (B2C) mogelijk.
Voor de toepassing van de nieuwe regels is het dus niet relevant waar het platform gevestigd is. Dit betekent dat dus ook Amerikaanse platforms, zoals Amazon, onder het toepassingsgebied van de regels kunnen vallen, voor zover bovenstaande voorwaarden voldaan zijn.
De verordening is echter niet van toepassing wanneer een onderneming goederen of diensten rechtstreeks aanbiedt aan consumenten of wanneer gebruik wordt gemaakt van platforms voor B2B of C2C transacties.
2. Verplichtingen
2.1. Transparantie
De verordening legt een aantal verplichtingen op in verband met de algemene voorwaarden van online platforms. Zo moeten de algemene voorwaarden o.a.:
- in duidelijke en begrijpelijke taal zijn opgesteld en eenvoudig beschikbaar zijn;
- informatie bevatten over opschorting en beëindiging van de dienst;
- de belangrijkste parameters bevatten die de rangschikking tussen de aangeboden producten bepalen;
- een omschrijving bevatten van elke gedifferentieerde behandeling van goederen en/of diensten die rechtstreeks door de platforms zelf worden aangeboden of via ondernemingen die zij controleren.
Daarnaast vermeldt de verordening dat de algemene voorwaarden enkel gewijzigd kunnen worden mits naleving van een opzegtermijn van minstens 15 dagen. Indien het online platform beslist om de overeenkomst met de onderneming te beperken, op te schorten of te beëindigen, moet deze beslissing bovendien worden gemotiveerd.
Indien de algemene voorwaarden of specifieke bepalingen daarvan niet voldoen aan deze vereisten, zijn ze nietig.
2.2. Geschillenbeslechting
Naast de regels voor algemene voorwaarden moeten grote online platforms ook voldoen aan specifieke regels met betrekking tot geschillenbeslechting. Deze regels houden in dat online platforms een efficiënt en snel intern systeem voor de afhandeling van klachten moeten voorzien waar de ondernemingen kosteloos beroep op kunnen doen.
Voor gevallen waarin het partijen niet lukt om het geschil via het interne klachtenafhandelingssysteem op te lossen, dient het online platform bovendien minstens twee onafhankelijke en onpartijdige bemiddelaars aan te duiden in haar algemene voorwaarden.
3. Conclusie
Concluderend kan gesteld worden dat de ‘Platform-to-business’-Verordening heel wat verplichtingen oplegt aan de algemene voorwaarden van online platforms. Dit is een goede zaak voor alle ondernemingen, die gebruik maken van zo’n platform.
Bent u benieuwd of deze verordening voor u gevolgen heeft of wenst u meer informatie over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.